XSbfAFb72XPu3PzchBts4AT24m9j9V expr:content='data:blog.isMobile ? "width=device-width,initial-scale=1.0,minimum-scale=1.0,maximum-scale=1.0" : "width=1100"' name='viewport'/> expr:content='data:blog.isMobile ? "width=device-width,initial-scale=1.0,minimum-scale=1.0,maximum-scale=1.0" : "width=1100"' name='viewport'/> КУЛИНАРНА РАЗХОДКА: ТОПЕНЕ НА МАС

Всичко за мен

Моята снимка
Червен бряг, Плевенска, Bulgaria
Кулинарията е моето хоби и хобито на моя съпруг. Често намираме време за нея. Имаме стимул да готвим и го правим с желание и лекота. На всички вас, които харесвате приготвеното от нас, СЪРДЕЧНО БЛАГОДАРИМ!

вторник, 16 август 2011 г.

ТОПЕНЕ НА МАС

    С тази публикация ще споделя с вас какво можете да направите, когато сте си купили по- тлъсто свинско месо, а не искате да го готвите точно такова.
Вместо да го изпечете или сложите в манджа и след това да му се мръщите или да го изхвърлите на кучето или в коша за боклук, направете като мен.
  Всеки път, когато по свинското месо има излишни тлъстинки, аз ги обрязвам и си ги събирам в една торбичка във фризера и когато мазните парченца се съберат като за една тенджера, аз ги топя  и така си приготвям домашна мас. Някога готвех с мас, тъй като все беше недоимък, а на село мама всяка зима топеше такава, но сега изобщо не използвам този вид мазнина. Може да се случи най- много веднъж в годината и то , ако съм решила да направя масленки, но е хубаво да си я имаш в хладилника- за помазване на тавата за просеника, за гости, които сядат на масата и казват, че предпочитат пържени картофи с мас, за някакйв лек, че дори за смазване на вратите или на някой инструмент на мъжа ми :)...
НАЧИН НА ПРИГОТВЯНЕ/ ТОПЕНЕ/ НА СЛАНИНАТА:
  Добре изкиснатата сланина / прави се така, за да няма кръв по нея/ се поставя в съд на огъня.
   На всеки 10 кг сланина се слага по 1 ч.л. сода бикарбонат, за да се улесни разкъсването на клетъчните ципи, които обвиват мазнините (за по-бързото им и по-плътно отделяне). Аз топя не повече от 2 кг , сипвам водичка да покрие дъното на тенджерата и пускам щипка сода.
Сланината се топи на умерен огън, докато всичката мазнина се освободи, а водата напълно се изпари. По време на топенето непрекъснато се бърка с дървена лъжица по дъното на съда, за да не загорят пръжките и маста да не загорчи. Когато пръжките добият хубав златист цвят и маста стане прозрачна, на повърхността повече не се образуват мехурчета, съдът се сваля от огъня. За минутка се пускат парченца лук и ябълки, оставят се да се попържат  и  се изваждат.

За да се отделят пръжките, тя се прецежда през голяма гъста цедка и тензух / двойно сгънат/ и се налива в сухи буркани, остава се да се стегне и се съхранява в хладилника.
Не мога да кажа, че става много бяла, но и на такава съм доволна.
А това са пръжките, с които правя чудесен просеник, но..... ХОЛЕСТЕРОЛЪТ! :)

16 август 2011 г

6 коментара:

  1. Здравейте :) поздравление за блога. Харесаха ми простичките и вкусни рецепти, аз не съм майсторка като Вас, но обичам да си събирам здравословни (и не толкова:)) рецепти, вкусни хитрини за радост на домашните. С Ваше позволение ще заема от Вас рецептата за лютеничка с печени домати, дано и при мен така хубаво се получи :) Успех и да не Ви пука от злобните коментари!

    ОтговорИзтриване
  2. Здравейте, Нушка!
    Благодаря Ви за хубавите думи!
    Позволено е да си вземете всичко онова като идея, което ви допада :). Ще се получи, защото рецептите са написани точно така, както съм ги приготвяла. А по повод злобните коментари- има ги навсякъде в нашия живот, но то е нормално- хора различни с различен начин на мислене , общуване и поведение. По- разумният отстъпва, макар че това води до съгласието със сентенцията, която гласи: " По- умният отстъпва, което води до господството на глупостта в света" :).

    ОтговорИзтриване
  3. Здравейте:)))хареса ми блога къйто водите.И относно топенето на свинска мас,лук слагам когато попремине маста но за ябълки за първи път срещам.Моето количество е толкова колкото има прасето.Ако ми пишете как да направя и сапун от излишната мазнина ще съм ви благодарна .Нека ни е честита новата година.

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте, Петранка!
    За съжаление никога не съм правила сапун. Вареше го баба, която отдавна е покойна.
    Честита 2017 година Ви желая и аз. Да сте здрава и безкрайно щастлива!
    Поздрави сърдечни!

    ОтговорИзтриване
  5. Ценна и полезна рецепта за традиционен много добър продукт.Благодаря ви.

    ОтговорИзтриване
  6. Няма защо. :) Споделих, защото съм родена и живяла на село и тези неща не са ми чужди. Поздрави от мен! :)

    ОтговорИзтриване